Update - Ροτόντα Θεσσαλονίκης: Η μητρόπολη κραδαίνει τη ρομφαία.


Update - Ροτόντα Θεσσαλονίκης: Η μητρόπολη κραδαίνει τη ρομφαία.


Από την Αγγελική Κώττη //

Εδώ και είκοσι χρόνια, όπως λέει ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης, το υπουργείο Πολιτισμού έχει αποδεχθεί και εγγράφως πως για να γίνει μια εκδήλωση στη Ροτόντα πρέπει να υπάρχει η άδεια των παπάδων. Αν υπάρχει η σχετική συμφωνία, δεν έχει δει μέχρι σήμερα το φως της δημοσιότητας. Οπως άλλωστε δεν είχε δει το ίδιο φως και εκείνη η υπουργική απόφαση (Βενιζέλου, να μη ξεχνιόμαστε) που το 1999 επέτρεπε μία θρησκευτική λειτουργία στο μνημείο ανά μήνα.

Ο Ανθιμος, που βεβαίως πήρε θάρρος αφού το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο πρόσφατα όχι μόνο δεν άλλαξε την απόφαση και δεν έκοψε τις λειτουργίες αλλά γνωμοδότησε και υπέρ της εγκατάστασης σταυρού στην κορυφή του- ρωμαϊκού- μνημείου, προκλητικά ανήγγειλε μέχρι και δημοψήφισμα! (και δυστυχώς ξέρουμε όλοι τι κάνει η κυβέρνηση ακόμα και αν το αποτέλεσμα είναι υπέρ του ΟΧΙ). Στο άλλο άκρο ο υπουργός, είπε ότι προσωπικά δεν έχει αντίρρηση αν λειτουργηθεί το μνημείο και ως τζαμί. (Αλλά κατά τα άλλα, τόνιζε και ξανατόνιζε πως δεν έχει θρησκευτικό χαρακτήρα.). Μόνο οι λάτρεις του δωδεκάθεου λείπουν από εκεί μέσα!

Ο Ανθιμος καρφώνει τον δήμαρχο Γιάννη Μπουτάρη λέγοντας πως του υποσχέθηκε ότι ο σταυρός θα μπει οπωσδήποτε. Η Μητρόπολη, καραδοκεί να αρπάξει ό,τι μπορεί και δεν κάνει βήμα πίσω. Επειδή όπως λένε υπήρχε παλαιότερα σταυρός, που καταστράφηκε από κεραυνό, θέλει να μπει και τώρα. Θυμίζουμε ωστόσο ότι παλαιότερα υπήρχε και ημισέληνος. Οπότε; Κι επίσης θυμίζουμε ότι ο κ. Μπουτάρης ήταν εκ των πρωτοστατών του κοσμικού χαρακτήρα του μνημείου.Οπότε; (δις).

Το πρόβλημα με τη Ροτόντα είναι πολύ πιο σοβαρό από έναν σταυρό και το περιγράφουν εκατοντάδες πολίτες (653 για την ακρίβεια) που υπογράφουν ανοιχτή επιστολή προς τον κ. Μπαλτά. Υπενθυμίζουν πως η Ροτόντα είναι διαχρονικό σύμβολο «τριών αυτοκρατοριών μέσα στις οποίες έλαμψε η Θεσσαλονίκη, έμβλημα διαπολισμικότητας από το 1917 μέχρι σήμερα» αποτελεί ιστορικό διατηρητέο μνημείο και μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO. «Κάτι που μεγεθύνει την ευθύνη για την προστασία του.»

Οι πολίτες λένε στον Μπαλτά ότι η απόφαση που υπέγραψε πρόσφατα, «εγκρίνει σειρά παρεμβάσεων οι οποίες εκτελούνται από τις 23/12/15 στο εσωτερικό και εξωτερικό του μνημείου αλλοιώνοντας τα κατοχυρωμένα χαρακτηριστικά της χρήσης του. Η τροποποίηση της εσωτερικής και εξωτερικής όψης του μνημείου με προσθήκη συμβόλων και νεότευκτων αντικειμένων που προορίζονται για λατρευτική χρήση, συνιστά αλλοίωση της αυθεντικής υλικής υπόστασης και συνακόλουθα της ιστορικής μνήμης που το μνημείο- όπως σώζεται- διατηρεί.» (Σε απλά λόγια, όχι σταυρούς, όχι σταθερή Αγία Τράπεζα, όχι στασίδια, όχι πολυελαίους και βελούδα- όμως τα περισσότερα έχουν παραγγελθεί).

«Η απόφασή σας εξαρτά το ενδεχόμενο τοποθέτησης σταυρού όχι από αρχαιολογικά κριτήρια όπως απαιτεί η νομοθεσία, αλλά από κριτήρια αντικεραυνικής προστασίας του μνημείου» αναφέρει αμέσως μετά η επιστολή.

Οπως φαίνεται από το έγγραφο που παραθέτουμε, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο αποφάσισε να ενδώσει τελείως στις αξιώσεις της Μητρόπολης. Οταν το σχέδιο απόφασης αναφέρει πως ο υπουργός εγκρίνει τη μελέτη μετά από ομόφωνη γνωμοδότηση του ΚΑΣ, εννοεί πως εγκρίνει και την τοποθέτηση σταυρού. Πριν υπογράψει, κάνει έναν ελιγμό και προσθέτει με το χέρι του «εκτός της τοποθέτησης σταυρού. Το συγκεκριμένο θέμα πρέπει να αντιμετωπιστεί σε άμεση συνάρτηση με την αντικεραυνική μελέτη.»



Είναι προφανές ότι πετά την καυτή πατάτα στο μέλλον. Οντως όμως, όπως παρατηρούν οι διαμαρτυρόμενοι, δεν εξαρτά την απόφασή του από αρχαιολογικά κριτήρια, όπως σαφώς ορίζει ο αρχαιολογικός νόμος. Ανάλογες αποφάσεις έχουν καταρριφθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας, αλλά ποιος νοιάζεται; Μη θέλοντας να τα χαλάσει και με τη Μητρόπολη, βρίσκει αυτό τον τρόπο, με τον απόηχο του κερανού.

Και μένει ένα σοβαρό ερώτημα ανοικτό: ποιος γράφει στο κάτω μέρος του εγγράφου «εκτός της τοποθέτησης σταυρού. Το συγκεριμένο θέμα κρίνω ότι πρέπει να αντιμετωπιστεί αργότερα και σε άμεση συνάρτηση με την αντικεραυνική μελέτη;» Είναι αρχαιολόγος; Και προτρέπει τον υπουργό να χρησιμοποιήσει μη αρχαιολογικά κριτήρια για τόσο λεπτό και σοβαρό θέμα; Και γιατί σημειώνει χειρόγραφα κάτι τέτοιο στο προς υπογραφή έγγραφο; Είναι μέλος της πολιτικής ηγεσίας; Επομένως, μήπως προέδρευε στο Συμβούλιο; Είπε κάτι για την αλλοίωση φυσιογνωμίας του μνημείου με την προκλητική χρήση θρησκευτικών συμβόλων και τις μόνιμες εγκαταστάσεις; Ή τίποτα; Τόσοι αγώνες που δόθηκαν για να διατηρήσει η Ροτόντα μόνο μνημειακό χαρακτήρα, ελήφθησαν υπόψη; Ή τους σκέπασε η λήθη και οι προσευχές της Μητρόπολης;

Το ΚΑΣ απλώς γνωμοδοτεί. Ο υπουργός μπορεί να αποφασίσει όπως θέλει. Είναι όμως το ίδιο ακατανόητη και η γνωμοδότηση του συμβουλίου και η υπουργική απόφαση. Και σίγουρα η αντιπαράθεση θα συνεχιστεί. Δυστυχώς όμως, πολλά έχουν δει τα μάτια μας, αλλά στη Ροτόντα, το παραμικρό φέρνει τρόμο.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Καθηκοντολόγιο Αρχαιοφυλάκων-Ανακοίνωση ΑΡΚΙ

Παλαιοντολογικά ευρήματα στην Κρυοπηγή

Μακεδονικός Τάφος του Αγίου Αθανασίου -Ένα άγνωστο σπάνιο μνημείο

Παγκόσμια Γεωπάρκα UNESCO Ελλάδας

Αποχή-Απεργία Κυριακών/Αργιών στην Εθνική Πινακοθήκη

ΥΠΠΟ: Σκέψεις για διοικητική αυτοτέλεια του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου

Πράγματα και θαύματα στο Δημόσιο

ΚΛΟΠΗ ΠΙΝΑΚΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΛΑΡΙΣΑΣ

Προκήρυξη για 1.649 νέες προσλήψεις στο υπ. Πολιτισμού